Chamonix — raj dla aktywnych wczasowiczów. Wszystkie zalety wakacji w sercu francuskich alp. Korzyści i zalety tego kurortu.
Warto wiedzieć przed podróżą.
- Chamonix — Mont Blanc — to pełna nazwa miejscowości
- tunel samochodowy Mont Blanc łączący Francję z Włochami, przebiegający w głębi najwyższej europejskiej góry jest płatny i dość drogi. Trzeba się też liczyć z czasem oczekiwania na przejazd nim. Może się zdarzyć, że przejedziemy nim od razu albo będziemy czekać 2 godziny w długim korku. Związane jest to z ograniczeniami ilości samochodów mogących znajdować się w tunelu jednocześnie, wymagane jest tam zachowanie odstępu między samochodami 100 metrów.
- Do Włoch można również pojechać z centrum Chamonix jednym z wielu kursujących autokarów. Takie transfery są tu dobrze zorganizowane.
- Chamonix znajduje się u granicy trzech państw, w niecałą godzinę drogi samochodem możemy zajechać do Szwajcarii, albo tunelem, o którym mowa w pkt.2 dotrzeć do Włoch.
- Najbliższe lotnisko znajduje się w Szwajcarii- w Genewie. Jest to najprostsza opcja dotarcia tu samolotem. Z lotniska do samego centrum Chamonix kursują autokary, a ceny nie są wygórowane. Przejazd zajmuje ok. 1 godziny.
- Dojazd samochodem. Za przejazd główną drogą prowadzącą do doliny trzeba zapłacić. Jeden odcinek kosztuje 1.90 i drugi 4.10 euro. W zamian mamy przepiękne widoki i majstersztyk inżynierii drogowej, kręte drogi poprowadzono wysokimi mostami i tunelami.
- Jak zapłacić za autostradę we Francji? Na płatnych odcinkach są punkty z bramkami. Czasem przy wjeździe automat wydawał nam bilecik i otwierała się bramka, a przy bramce wyjazdowej ponownie trzeba było ten pobrany bilecik sczytać, a na wyświetlaczu pojawiała się kwota do zapłaty. My używaliśmy w tym celu karty płatniczej. Można płacić również gotówką. Są trzy rodzaje symboli wyświetlanych nad bramkami: zielona strzałka — możemy płacić kartą i gotówką, symbol karty — płatność w tej bramce jedynie kartą płatniczą. Symbol „T” to bramki dla kierowców posiadających elektroniczny transponder, na podstawie którego sczytywaną jest opłata. Tak więc dla pewność celujemy w zieloną strzałkę!
- Przygotowanie samochodu do podróży przez Francję:
- Autostrady i drogi szybkiego ruchu są płatne. My za trasę od Dunkirk do Chamonix ok. 900 km zapłaciliśmy prawie 80 euro. W zamian mieliśmy niezatłoczone autostrady z licznymi serwisami. Wygodna i szybka jazda. Paliwo przy autostradach dochodziło do 1.75 euro za litr, gdzie w samym Chamonix kosztowało 1.55 euro za litr 95′.
- Wyposażenie samochodu: kamizelki odblaskowe dla wszystkich (kierowca + pasażerowie), gaśnica, apteczka, trójkąt odblaskowy, komplet zapasowych żarówek, zalecane jest też posiadanie jednorazowych alkomatów (za brak policja nie powinna jednak karać mandatem)
- ubezpieczenie samochodu. My wykupiliśmy dodatkowe ubezpieczenie zawierające m in. holowanie do warsztatu lub naprawę na miejscu. Wyniosło ok. 20 funtów i obowiązywało tylko w trakcie naszego wyjazdu.
- ubezpieczenie turystyczne, my akurat mamy je zawarte w opłacie za prowadzenie konta bankowego i obowiązuje nas na całą Europę. Warto pamiętać o takim zabezpieczeniu przed każdym wyjazdem. Nie wiadomo kiedy pojawi się potworny ból zęba, gorączka z niewiadomych przyczyn lub inna choroba, a kończąc na skręceniu kostki. Nie wspominając o poważniejszych rzeczach. Warto mieć jeszcze ze sobą Europejską Kartę Zdrowia, którą można wyrobić wcześniej i jest ona potwierdzeniem ubezpieczenia zdrowotnego.
🅦🅦🅦 CHAMONIX MONT BLANC — oficjalna strona
🅦🅦🅦 CHAMONIX.NET — strona informacyjna
🅦🅦🅦 AUTOROUTES.FR – kalkulator opłat za przejazdy autostradami
🅦🅦🅦 VALLEE DU TRIAL – trasy dla biegaczy
🅦🅦🅦 CHAMONIX-BUS.COM- transport autobusowy
🅦🅦🅦 MONT BLANC EXPRESS- rozkład jazdy pociągów w pdf
🅦🅦🅦 MONT BLANC NATURAL RESORT
🅦🅦🅦MONT-BLANC- NATURAL – RESORT – BROSZURY
Pomysłu na najlepsze szlaki szukałam tutaj.
🅦🅦🅦 Chamonix – Mont- Blanc – Hiking
Magiczne BONJOUR i sprawa francuskiej gościnności
Francuzi okazali się całkiem miłym narodem. Niczym nie odstają w gościnności od reszty Europejczyków, tych, których dotychczas spotkałam w moich turystycznych wojażach.
Jeśli chodzi o język angielski zdecydowana większość mówiła bardzo dobrze po angielsku, reszta „troszeczkę”. Spotkaliśmy za to dużo francuzów, którzy podczas wspólnej wędrówki, gdzieś tam nas mijając czuli chęć wygadania się komuś to zarzucali nas potokiem francuskiego słowotoku to też my trochę tego francuskiego sobie posłuchaliśmy bez zrozumienia i odbioru ale i tak było miło.
Jeśli chodzi o uprzejmość, są wybitnym narodem w kwestii powitań i pozdrowień na szlaku. „Bonjour” francuz obowiązkowo wypowiada tyle razy ile osób mija z przeciwka. Więc jeśli na szlaku szłam ja i Adi, ja otrzymywałam swoje „bonjour” a Adrian sekundę po mnie swoje „bonjour”. Więc jeśli spotykaliśmy na szlaku grupę 10-osobową, każde z nas grzecznie wypowiadało magiczne „bonjour” dziesięć razy! Miło, że aż zabawnie, gdy szlak należy do tych bardzo popularnych.
Fashion Street alpejskiej stolicy
Chamonix wielkością jest nawet chyba jak Zakopane, przynajmniej odniosłam takie wrażenie. Malownicze miasteczko z malowniczymi budynkami w malowniczej scenerii otoczone najwyższymi górami w Europie z bielącymi się szczytami na tle błękitnego nieba. Miejsce idealne, miejsce jak z pocztówki. Oczywiście uliczki w pełni przystosowane pod potrzeby turystyki. Ścisłe centrum wypełnione po brzegi restauracjami, barami, lodziarniami i niezliczoną ilością sklepów ze sprzętem sportowym, jedne bardziej specjalistyczne, jedne bardziej „sieciówkowe”. Wszystko to zgrabnie i zręcznie wkomponowane w otoczenie, nie zaburzając pocztówkowej atmosfery tego miejsca. Na głównym deptaku turyści w większości ubiorem wkomponowani w górski charakter miejsca. Przeważają plecaki z wetkniętą świeżą bagietką, nabytą w piekarni „za rogiem” z jednej strony. Natomiast do drugiej strony plecaka przymocowane są zwykle kijki do trekkingu. Na nogach królują buty trekkingowe, a całości stroju dopełnia dobrze dobrana odzież sportowa. Normą są też dodatki do stroju takie jak kaski czy nawet liny asekuracyjne. Ot co taka fashion street w sercu alpejskiego Chamonix.
Raj dla sportowców.
W tytule posta wspomniałam, że Chamonix to raj dla ludzi aktywnie spędzających czas. Podpisuję się pod tym „rencami” i nogami, a nawet i dwukrotnie. Chamonix resort obejmuje oprócz samego miasta Chamonix pozostałe wioski znajdujące się wzdłuż doliny Chamonix.
Najbardziej oblegana jest zdecydowanie w okresie zimowym, gdzie w każdym zakątku widzimy udogodnienia dla narciarzy.
Natomiast lato również jest tutaj „sezonowym szczytem”, choć bywa luźno i tłum nie napiera.
Warunki sprzyjają sportowcom, dlatego mamy tu raj oczywiście dla alpinistów, występowanie lodowców jest tu chyba najwyższe w całej Europie. To tak zaczynając z górnej półki sportów ekstremalnych. Doliczyć w tej kategorii możemy jeszcze wspinaczy skałkowych. Nie zapominajmy o słynnych „żelaznych drogach”, czyli ferreatach. Podobno nazwa wywodzi się od materiałów z jakich zbudowane są „ułatwiana” na takich trasach, czyli schodkach, drabinkach, poręczach i pomostach. Ja skłonna jestem poddać w wątpliwość tą nazwę i być może nazwa ta związana jest z ludźmi i ich jedną cechą charakteru. Otóż wędrówka takim szlakiem przeznaczona jest dla ludzi z „nerwami ze stali”.
Najbardziej górnolotny sport to tu bardzo popularne paralotniarstwo. Są tu wiatry i masy powietrza sprzyjające wysokim lotom. Gdybyśmy zapragnęli bardziej turystycznej formy zdobywania przestworzy istnieje duży wybór w lotach helikopterem nad lodowcem.
Wracając na ziemię, nie możemy zapomnieć o wielbicielach dwóch kółek. Pomijając tradycyjne kolarstwo szosowe, jest tu doskonały zbiór tras rowerowych MTB, czyli jazda w trudniejszym terenie (górskim). Fajną rzeczą, jaką zauważyliśmy to przy każdej trasie rowerowej znajdują się stacje z potrzebnymi śrubokrętami i narzędziami służące pomocą przy niewielkich rowerowych awariach.
I tu przechodząc żwawo do chodzenia docieramy do niezliczonych kilometrów tras pieszych, przyciągających w sezonie letnim amatorów wspinaczki pochodzących z różnych zakątków świata. Są dobrze „”przedeptane” ale również doskonale oznakowane wraz z podanymi przewodnikowymi czasami przejścia co ułatwia dalsze planowanie będąc już w terenie.
Warto jeszcze wspomnieć o sportach wodnych. Można tu do woli korzystać z raftingu i spływem kajakiem. W Chamonix znajduje się ośrodek sportowy z krytym i odkrytym basenem. W pobliskich jeziorach można korzystać z kąpieli a dokładne informacje gdzie znajdziemy między innymi w dostępnych na miejscu broszurach informacyjnych.
GUEST CARD — sposób na darmowy transport publiczny.
Gospodarze, u których wynajmiemy kwaterę, pokój hotelowy lub skrawek trawnika na polu namiotowym ofiaruje nam karty „guest card”, dzięki którym cały transport publiczny będzie dla nas darmowy. Karta ta przysługuje wszystkim gościa nocującym przynajmniej jedną noc na terenie kurortu Chamonix. Jeśli nie posiadamy tej karty, to bilet jednodniowy kosztuje 3 euro. Jeśli nocujemy u znajomych lub rodziny taką kartę możemy kupić za 10 euro (tygodniową) w siedzibie urzędu miasta.
Ważne! Karta nie obowiązuje na autobusy nocne — w takim przypadku każdorazowo koszt przejazdu wynosi 2 euro. W ten sposób transport publiczny funkcjonuje w całej dolinie, obejmując miejscowości zaczynając od południa: Sevoz- Les Houches – Les Bossons – Les Pelerins- Chamonix – Les Praz – Argentiere- Vallorcine
Guest Card jest ważna na:
Autobusy z Guest Card
- Nr 1 i nr 2 to główne połączenia — kursują co 30 min od Les Houches do Argentiere, czas przejzadu z tych miejscowości do Chamonix to ok. 30 min.
- Nr 3 kursuje tylko 3 razy na dzień między Sevoz i Chamonix.
- Nr v1 i v2 to autobusy dostosowane do przewozu rowerów kursują tylko 4 razy na dzień, a połowa przestrzeni wewnątrz przeznaczona jest na rowery.
Pociągi z Guest Card
MONT BLANC EXPRESS kursujący pomiędzy Saint Gervais – Le Fayet aż do Szwajcarskiej miejscowości Martigny, lecz należy pamiętać, że darmowy przejazd jest jedynie od Servoz do Vallorcine – ostatniej miejscowości w dolinie, kursuje co godzinę, a przejazd pomiędzy wymienionymi tu stacjami zajmuje ok 1 godziny 10 min.
Autobusy elektryczne z Guest Card
Le Mulet — to linia minibusów elektrycznych, które poruszają się po centrum Chamonix, kursują co 20 min.
Od razu rzuca się w oczy, że władze nastawione są na zdecydowane ograniczeni ruchu samochodowego w dolinie i na jej wąskich uliczkach. Nas to ekologiczne podejście przekonało. Wygoda, brak zmartwień o zaparkowanie samochodu. Choć pod najpopularniejszymi kolejkami są zorganizowane dobre parkingi, należy się liczyć z opłatą ok. 8 euro lub więcej za jednodniowy postój.
Autobusy przetestowaliśmy. Są wygodne, jeżdżą na czas, bywało tłoczno, ale bez zbędnego ścisku. Przystanki są zlokalizowane w bardzo dogodnych miejscach. A częstotliwość połączeń jest wystarczająca. Polecam ten sposób przemieszczania się w trakcie wakacji w Dolinie Chamonix.
MULTI PASS — karnet na kolejki w rejonie Chamonix
Kolejną sprawą są przejazdy kolejkami- wyciągami, które zapewnią nam podwózkę na pobliskie zbocza górskie na wysokość ok 2000 m npm. Z poziomu górnych stacji kolejek rozpoczynają się te właściwe szlaki piesze, biegowe i rowerowe. Oczywiście szlaki te prowadzą od samego podnóża wprost z doliny. Lecz, czy warto tracić każdorazowo czas i też energię na pokonywanie wysokości pośród lasu, zamiast w tym czasie cieszyć się wędrówką w wyższych partiach gór? Kwestia wyboru.
- W obrębie doliny znajduje się 9 miejsc z wyciągami.
- Pojedyncze bilety (wjazd+zjazd) wahają się w granicach 30- 40 euro.
- My zdecydowaliśmy się na zakup karnetu 6-dniowego. Koszt to 127,5 euro za osobę, do tego doliczane jest 3 euro opłaty za wydanie karty-karnetu. Karnet ten „spłacił się” nam po 3 dniach
- możliwości w wyborze karnetu jest wiele, zaczynając od jednodniowych, po kilkunastodniowe, albo wybierając np. 3 dni w przeciągu 7 dni
- Najdroższa kolejka to wjazd na 3841 m npm na słynną Aguille du Midi to koszt 63 euro (sierpień 2019)
- rezerwacje on-lina są zalecane w dniach i godzinach szczytu na dwie kolejki: AGUILLE DU MIDI i na pociąg TRAMWAY DU MONT-BLANC (jest kilka stacji pierwsza to Le Fayet, bardziej popularna to z początkowym wjazdem kolejką gondolową w Les Houches i przesiadką do tramwaju na stacji Bellevue) rezerwacja jest bezpłatna online.
- pomocna okazała się strona internetowa www.chamonix.com z zakładką „lifts” gdzie można sprawdzić czasy otwarcia kolejek.
- Kolejki zaczynają kursować ok 7.00 – 8.00 rano, a ostatnie zjazdy odbywają się ok. godziny 17.00-18.00. Warto przy planowaniu wędrówek sprawdzić dokładnie godziny funkcjonowania kolejek.
JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO WYJAZDU WE FRANCUSKIE ALPY
PRZED WYJAZDEM
Każdy nasz wyjazd poprzedzony jest żmudnymi przygotowaniami. Po długich przeszukiwaniach internetu okazało się, że wszelkie informacje są zawarte na stronie internetowej Chamonix. Strona podzielona jest na poszczególne miejscowości: Sevoz, Les Houches, Chamonix, Argentiere, Vallorcine. Są tam informacje o pogodzie, kolejkach, transporcie publicznym.
🅦🅦🅦 CHAMONIX MONT BLANC – oficjalna strona
NA MIEJSCU
Ulotki- Informacja turystyczna lub recepcja na campingu. Zaopatrzyliśmy się w kilka najważniejszych ulotek:
- „Summer Guide Book” z rozpisanymi wszystkimi kolejkami, są tam godziny otwarcia, ceny, nazwy najbliższych przystanków autobusowych, adresy parkingów samochodowych i propozycje tras pieszych lub rowerowych. Ulotki do wglądu 🅦🅦🅦MONT-BLANC- NATURAL – RESORT – BROSZURY do tego jest jeszcze inna ulotka zawierająca mapę z rozrysowanymi stacjami kolejek i szlakami. Dostępne również na każdej stacji kolejek.
- „Chamonix – Buses” – nasza ściąga z rozkładem autobusów i nazwami przystanków.
- „Chamonix – Mont – Blanc – Argentiere” to skarbnica dodatkowych informacji o atrakcjach turystycznych regionu, restauracje, muzea, teatry, pływalnie, naturalne rezerwaty, atrakcje dla dzieci itp. Dodatkowe najważniejsze telefony awaryjne.
- Mapa Chamonix Mont – Blanc – Massif du Mont Blanc 1:25 000 nr 3630 OT wystarczająca do planowania naszych aktywności na górskich szlakach. Cena w zależności od sklepu od 9 do 13 euro. Dostępna w Carrefour, stacjach benzynowych, sklepach z sprzętem sportowym.
NOCLEGI — POLA KEMPINGOWE
Można oczywiście zdecydować się na wynajem popularnych i klimatycznych chaletów– czyli górskich chatek – często terminy narzucane są odgórnie, jednorazowo tygodniowy wynajem. Lub wybrać jeden z wielu hoteli, w Chamonix królowały te z najwyższej półki 4 i 5 gwiazdek. Spodziewać też się można cen z najwyższych półek.
My ekonomicznie zdecydowaliśmy się na pole namiotowe. 7 noclegów to koszt 150 euro. Na terenie kurortu Chamonix, który obejmuje dolinę Chamonix pobierana jest podatek turystyczny. Do ceny wynajmu dolicza się 0,60 euro za każdą osobę za każdą noc. Kempingi w okolicy maja również swój ranking, nie wiem na jakiej podstawie są one nadawane, jednakże podejrzewam, że ich ilość zależy od ilości oferowanych usług a nie komfortu. Nasz miał 3 gwiazdki.
Nie robiliby rezerwacji – szczyt sezonu – początek sierpnia. Trochę na szaleńca. Jednak google pomogły stworzyć nam listę 11 potencjalnych miejsc noclegowych. ALE! z naszej listy pierwsze dwa pola namiotowe były pełne, na trzecim mieliśmy do wyboru kilka miejsc, lecz niestety wszystkie bez dostępu do prądu. W dzisiejszych czasach wizja 7 dni bez ładowarki – przerażająca, ale do ogarnięcia. Początek naszego wyjazdu przypadł na środę, w weekend nasze pole też było pełne, trzeba się z tym też liczyć, jadąc w ciemno, że w okolicach weekendu jest większy ruch.
Na nocleg mogę polecić miejscowość Bossons (dzielnica Chamonix- oddalona od centrum Chamonix ok 4 km) Funkcjonuje dobry transport publiczny. Nie ma tłumów. I w zasięgu ręki jest kilka pól namiotowych:
Na ostatnim z wymienionych zatrzymaliśmy się na cały pobyt. Pola namiotowe są ponumerowane (70 stanowisk), na tarasach w otoczeniu zieleni drzew i żywopłotów. W najniższych częściach pola były wytyczone miejsca dla camperów oraz kilku góralskich chatek pod wynajem. Przy recepcji znajduje się restauracja, a obok bar serwujący przekąski, małe pizze, hot-dogi, kanapki (wszystkie po 6 euro) i tradycyjne francuskie naleśniki (3 euro), które podbiły nasze serca i podniebienie. Każdego ranka o 8.30 podjeżdżał van z świeżym pieczywem i drożdżówkami, zaopatrzyć też można się było od razu w karton mleka.
Brakowało zamrażarek na wkłady do lodówek turystycznych. Za lodówkę dla wielu wczasowiczów służył strumyk w których skutecznie można było wszytko schłodzić. Więc daliśmy radę i my.
Prąd „pożyczaliśmy” na recepcji w godzinach urzędowania. Natomiast w bloku toaletowym, przy umywalkach i myjkach były gniazdka, gdzie też można była możliwość podładowania sprzętu.
Wszelkie braki na tym kempingu wynagradzało nam widok na dwa lodowce i błyszczącą stacje Aguille du Midi.
To by było na tyle uroków wprost z francuskich pół namiotowych.
SKLEPY SPOŻYWCZE
Będąc we Francji, trzeba przywyknąć do krótkiego czasu pracy różnych instytucji. Tak jak kolejki kończyły swoje kursy do 18.00. W planie dnia warto uwzględnić godziny otwarcia sklepów. My większość zakupów spożywczych robiliśmy w jednym miejscu — przy głównej drodze dojazdowej do centrum Chamonix znajduje się supermarket Carrefour wraz ze stacją benzynową. Otwarty 7 dni w tygodniu do godziny 20.00! Kupno pieczywa, tradycyjnych bagietek zalecamy w tradycyjnej piekarni.
Warto wiedzieć przed podróżą. Chamonix — Mont Blanc — to pełna nazwa miejscowości tunel samochodowy Mont Blanc łączący Francję z Włochami, przebiegający w głębi najwyższej europejskiej góry jest płatny i dość drogi. Trzeba się też liczyć z czasem oczekiwania na przejazd nim. Może się zdarzyć, że przejedziemy nim od razu…
0 Comments
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
- Alpy
- Anglia
- Austria
- Belgia
- Beskidy
- City tour
- Dominikana
- Egzotyka
- Europa
- Francja
- Góry
- Góry z psem
- Grecja
- Highlands
- Hiszpania
- Holandia
- Irlandia
- Islandia
- Kornwalia
- Lake District
- Londyn
- National Trust
- Nocleg z psem
- Norfolk
- North Coast 500
- North Devon
- Peak District
- Pembrokeshire
- Podróże z psem
- Podróże z psem
- Polska
- Portugalia
- Road tour
- Śląsk
- Snowdonia
- Szkocja
- Szlaki górskie
- Szwajcaria
- Tatry
- Uncategorized
- UNESCO
- Walia
- WEEKENDówka
- Wielka Brytania
- Włochy
- Wodospady
- Wybrzeże
- Wyspa Skye
- Zamki i zabytki
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.
Dzięki, mam nadzieję, że parę informacji się przyda
dziękuję, pozdrawiam również!
Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.